RG65 – Motor Sail

Ne-am apucat de al treilea model navo. Pe primele doua le-am construit „dupa ureche“, fără un plan calumea, doar din schițe proprii. Rezultatele au fost pe masura. Prima barca avea elicea inafara apei, a doua nu taia apa cum trebuie si făcea un siaj destul de mare chiar in prova, uneori apa urcand pe punte. De data asta însa am preferat sa caut un plan calumea pe net, am citit cateva built log-uri, am urmarit poze si filme pe youtube si am decis sa construiesc un RG65. Planul l-am gasit pe rcgroups.com si il puteti descarca si de pe alaturi.

Recomand si softuri specializate pentru design navo, cum ar fi HullDesign dar necesita putin timp pana ce te deprinzi cu el. Mai multe detalii puteti gasi la sectiunea linkuri.

Așadar am printat cele cateva pagini, direct din PDF.

Dupa ce am decupat si lipit sectiunile ce alcătuiau imaginea 1:1 a intregii barci din profil am observat ca lungimea este putin mai mica decat in schita. In loc de 65cm, barca mea are 63cm, dar asta nu e o problema. Probabil imprimanta a deformat putin realitatea.

Din ce am vazut pe la diversi specialisti, coastele (numite si „umbre”) servesc doar ca ghidaj atunci cand se lipesc scandurile, una de alta.  Ele sunt fixate pe un suport, se lipeste banda adeziva pentru ca scandurile sa nu adere la coaste, iar dupa ce scandurile au fost fixate, coca se scoate de pe acele coaste. Nu m-am simtit deloc confortabil cu aceasta idee. Astfel am indepartat partea superioara a coastelor, cea care înălță intreaga constructie 1-2cm si am pastrat ca parte intreaga de rezistenta restul. Acum problema e ca acele coaste sunt pline iar asta ocupa spatiu si ingreuneaza orice construcție. Solutia a fost simpla: am facut o taietura ne-terminata, urmand ca atunci cand scot modelul de pe suport sa o finalizez cu o freza. In felul acesta nu mai trebuie sa am grija sa nu lipesc scandurile de coaste, ci din potriva, sa ma folosesc de ele pentru o mai buna priza iar ulterior, coastele vor asigura o structura de rezistenta.

M-am mai abatut putin de la plan dar cred ca tocmai acest lucru face proiectul mai interesant si mai inedit. Spre deosebire de velierele clasice, am hotărât sa montez si un motor pentru propulsie. Toti care au manuit un velier știu ca acostarile si manevrele intr-un port aglomerat sunt cele mai grele si necesita multa iscusința. Ei bine, vreau sa simulez complexitatea pe acest model si sa experimentez difertele provocari; cu sau fara vant.

Pentru propulsie voi folosi kit-ul Mini Compact de la Robbe. Setul contine: motor electric RS 380 S, reductor 2:1, elice de diametru 35 mm si arbore port-elice. In chila barcii am introdus un fel de lacas prin care va iesi arborele port-elice. Mi-a luat ceva pana am ajuns la solutia asta dar sunt foarte multumit de rezultat. Perfect centrat si la unghiul corect. Derivor am sa-i pun mai tarziu. Pentru asta am lasat un fel de spitz pe care voi putea oricand sa-l montez. Dupa ce fac rost de velatura, cel mai probabil.

Ma apuc deci de lucru. Debitez „umbrele” cu un fierastrau de traforaj dintr-un placaj de aviatie usor, grosimea de 3mm. Fiecare umbra este fixata in pozitie verticala pe suport cu ajutorul unor bucati de lemn. Totul este insurubat, nu am facut nici o lipitura. Sunt foarte multumit de noua mea șurubelniță electrica primita de ziua mea. Partea grosolana a chilei este acel lăcaș prin care va iesi arborele port-elice.

Lipesc prima scandura. Am cumparat lemn de basa 1000x100mm, grosime 2mm si am taiat fasii de ~1 cm. Ideea e sa le tai la fel de late, doua cate doua si sa le lipesti uniform pe ambele părți deodată. Cea mai simpla metoda de prindere este ilustrata mai jos, folosind bucati de placaj in forma de L.

Important de mentionat este faptul ca toate lipiturile au fost facute cu adeziv cianoacrilat (super glue). Picatura pot sa spune sa s-a comportat putin mai bine ca Bison, in sensul ca se usca mai repede. Inevitabil ti se lipesc degetele cand te astepti mai putin, de cate ceva…

Am aplicat banda adeziva pe suportul de lemn ca sa nu am surprize cand totul va fi gata.

In sfarsit e lipita si ultima fasie de lemn. Sunt foarte incantat ca nu au apărut probleme deloc. Practic lipirea a mers struna. Spre final nu am mai folosit metoda de fixare cu cleme pentru ca de cateva ori au ramas crapaturi. Am folosit degetele pentru fixare, dureaza doar 15 secunde si parca iese mult mai bine când o faci cu mana ta…

E important sa folosesti un cuter bun. Lemnul balsa se taie foarte usor iar o lama buna faca taierea sa fie curata si precisa.

Ca si in mitul mesterului Manole, orice lucrare mareata necesita un sacrificiu. Eu am retezat o bucata de deget in timp ce taiam o fasie de lemn. Noroc cu unghia care a oprit lama la timp, altfel se ducea tot buricul degetului.

Veți vedea ca unele fasii trebuie tăiate in asa fel incat spre pupa si spre prova latimea sa fie mult mai mica decat la travers. Astfel lemnului ii este mai usor sa ia forma dorita si arata si elegant.

Momentul cel de mult asteptat: am scos barca de pe suport.arata ca in reviste

Am mai avut ceva emotii cu finalizarea tăieturii la coaste. Cum spuneam, in prealabil am dat 2 taieturi, in stanga si in dreapta urmand ca ulterior sa le unesc si astfel sa obtin ceea ce se numeste o coasta adevarata. Totul a decurs foarte bine.

Timpul pe care l-am petrecut inainte sa ma apuc de treaba, gandindu-ma la toate aceste detalii s-a dovedit de mare ajutor.

Folosim un chit de lemn pentru a umple micile fante sau pentru a nivela suprafața. recomandat este acel chit care trebuie preparat. Cumperi practic un praf si o solutie iar tu trebuie sa faci amestecul. Eu n-am găsit acest tip de chit asa ca am cumpărat unul gata preparat, la tub.

Pentru pasul următor am decis sa folosesc un lac incolor. Vroiam sa se vadă lemnul, cât mai natural. Dar chitul asta a cam schimbat aspectul. Poate ca ar fi trebuit sa-l șlefuiesc mai mult.

Am folosit lacul Yacht de la Kober. Vânzătorul mi l-a recomandat pentru faptul ca rezista bine la apa. Astfel de lacuri sunt folosite pentru protejarea lemnului pe diferitele tipuri de ambarcațiuni.

Pentru a lucra mai departe în interiorul chilei e nevoie de un suport pentru barca.

Carma am comandat-o de pe net. Cum functioneaza: tija pe care e fixata carma  trece printr-o teava de alama. Partea de sus a tevii trebuie sa fie mereu deasupra liniei de plutire. Setul contine si o șaibă de cauciuc (o-ring) care se fixeaza intre teava si eche (partea rosie).

Urmatoarea oprire: pe lac 🙂

Urmeaza puntea. Am folosit doua baghete pentru a forma o structura pentru placutele de basa ce vor fi lipite. Folosind bada adeziva poti exercita suficienta presiune, acolo unde este nevoie.

  

Incet incet barca prinde forma. Putina atentie este nevoie atunci cand tai fasiile de balsa la prova.

Am montat și motorul, primul test la apa a fost foarte bun.

 

Intreaga punte a fost lipita cu aracet de parchet de la Moment.